Peminat Tomyam

November 26, 2011

Terima Kasih Atas Nasihat Itu

Hidup nie kalau tak da kekuatan memang jatuh ke lembah yang sungguh hina. Ya, tak mudah nak lalui hidup yang penuh dengan onak dan duri dengan jalan yang berliku-liku, Tanpa iman yang teguh, akal yang mantap, teguran yang berterusan, dan emosi yang kuat menjadikan kita lupa diri dan pelik. Ok, pelik ni di sini bermaksud kita dah lupa asal usul kita.

Bagi aku yang sukakan cabaran hidup sebab aku memandang bahawa cabaran itu akan mematangkan aku. Aku sentiasa dahagakan nasihat dan pedoman daripada orang yang hidup lebih lama a.k.a orang yang lebih tua dari aku. Jadi, ketika aku di zaman kampus, aku mengambil kesempatan dan peluan untuk mengumpul sebanyak mungkin nasihat dan peringatan daripada para pensyarah dan senior. Antara yang aku ingat (maklumlah nyanyuk sikit..hehe) aku senaraikan di bawah. Kata-kata mereka ini aku jadikan panduan dalam aku hadapi cabaran di alam pekerjaan yang lebih realiti. Layannn...

" Sakit yang paling sakit,adalah MATI. Jadi, cabaran hidup yang kita hadapi walaupun sangat-sangatlah berat tu, hanyalah sakit yang ringan sahaja. Jangan mudah mengalah" - Dr. Khadijah Alavi.

" Dalam dunia pekerjaan, susah nak dapat rakan yang setia, semuanya hanyalah sebagai rakan sekerja sahaja. Jadi, berhati-hati, jangan sesekali bercakap soal peribadi yang boleh mengaibkan diri kelak " -  Dr. Mustaffa Omar.

" Belajarlah apa sahaja walaupun hal remeh temeh, teruskan perjuangan" - Prof. Dr. Che Abd. Rahim Mohamed.

" Sentiasa majukan diri, tunjukkan kesungguhan dan daya saing. Jangan mudah putus asa " - En. Nik Hairi.

" Apa sahaja suasana dan keadaan kita berada, jadilah diri sendiri dan sentiasa rendah diri" - Kak Fizah.

" Bila kat tempat baru, jangan excited sangat, observe dulu, paham budaya di situ, tak banyak cakap pun takpa, biar orang boleh nilai hasil usaha kita daripada pencapaian kita sendiri" - Abg. Din.

" Kamu dah buktikan IQ kamu..dah cukup, sekarang apa yang penting dan kena tingkatkan ialah EQ." - Kak Fazni

Tapi, yang paling aku genggam quotation dan nasihat. Dan aku ingat sampai bila-bila di mana jua, aku cuba amalkan, adalah kata-kata dari tokwan aku sendiri

" Berbuatlah baik dengan semua orang, jangan sombong dan belagak. insyaAllah rezeki ada di mana-mana sahaja."
 - Tokwan

Terima kasih tokwan!
Terima kasih para pensyarah!
Terima kasih semua!

Terima kasih atas nasihat tu..!

No comments: