Peminat Tomyam

November 9, 2010

My Wife is Not Perfect

Pertama kali nak tulis cerpen ringkas kat blog..tak reti sangat, saja suka-suka. hehehe

***special dedicated to para suami isteri di luar sana.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
My Wife is Not Perfect

 **sekadar gambar hiasan..

situasi : dalam rumah yg ada suami isteri..

Azrul bersiap-siap seperti pagi hari-hari biasa untuk pergi ke tempat kerja. Kelihatan isterinya, Linda sedang menyiapkan sarapan pagi untuk mereka sekeluarga. 

Azrul berdiri di hadapan cermin sambil membetulkan tali lehernya. (eh macam rupa david beckham pon ada aku nie) bisik Azrul sambil tersengih..

Linda : amboi, sengih sorang-sorang nampak..bajet macho dahla tu..?
Azrul : dah tu..tak dak sapa nak puji...puji diri sendirila..hehehehe..lin masak apa pagi
          nie? bau macam hangit2 je..
Linda : masak pancake ja..hangit2 la sedap..
Azrul : aik..dia pulak puji diri sendiri...(sambil mengangkat kening ke arah isterinya)
Linda : dah tu..tak dak sapa nak puji...puji diri sendirila..hehehehe..haa..jangan kata lak
           ayat sapa ni.. (sambil menjeling ke arah suaminya)
Azrul : dahla..abang nak cepat nie..dah leh makan lum nie?
Linda : boleh dah...maila makan.

(siap baca doa dan sambil makan)
Azrul : sedap aishh pancake nie..pandai wife abang masak..ermmm..lin free tak hujung
           minggu nie? 
Linda : hehehe..see the leg r..ermm tak tau lagi lah abang..maybe nak teman kak izah pi
           shopping kat Parkson..dengaq kata ada sale.
Azrul : oh..ok lah cam tu..abang nak ajak lin pi tengok bola..kat stadium darul aman..mlm
          sabtu ni kedah lawan johor.
Linda : laaa..yaka? kalau macam tu tak pa la..lin teman abang la...Pasai kak iza tu..tak
           pa..nanti lin settelkan..
Azrul : betoi ka nie? nanti frust menonggeng lak Kak Izah tu ha..
Linda : Tak pa aih...abang toksah dok risau...dah koi berapa dah nie..abang pi la kerja tu..
Azrul : ok la.
(lepas mencium tangan suaminya, Linda pergi menjenguk anak-anaknya, Hakim dan Haikal yang masih memproses sisa-sisa tahi mata yang ada)

Linda: haii..hero-hero aku nie..yang sorang tu tido macam superman..sorang lagi macam
          cicakman..ni mesti bapak depa dulu macam tu gak...sebab tu terkenan... 
          (sambil sengih sorang-sorang).
(sambil meneruskan kerja umahnya seperti biasa, kemas rumah, basuh baju, mop lantai, sedia bahan-bahan nak masak, masak..sambil layan anak-anak lepas tu baru mandi sekitar jam pukul 12 tengahari)

biasalah kan..rutin kerja suri rumah tangga sepenuh masa memang kadang-kadang tak sempat nak tengok diri depan cermin langsung pun..sebab tu nak mandi un kena ada masa-masa tertentu sahaja. Tetapi bagi Linda, dia puas hati dengan kerjayanya sebagai suri rumah tangga sepenuh masa, sebab dia dapat berkhidmat sepenuhnya kepada suami dan anak-anak. Yang paling penting dia ada masa untuk Dia sambil mensyukuri nikmat kurniaanNya.. 

Linda : ermm..semua kerja harini dah bereh..masa utk aku lepak-lepak sambil tengok
           cerita indon kegemaran aku..dah nak pukui 5 dah nie..satg balikla mr.boroi aku tu.
(Linda menonton tv)

**(terdengar bunyi deruman kereta Toyota Vios memasuki laman rumah)

Linda : aik..baru ja terpikiaq..dah balik..
Azrul : Assalamualaikum..Lin..abang dah balik
Linda: Aik..panjang umoq abang..awai lak abang balik ari ni?
Azrul : a'ah...sajala..keja dah bereh..balikla..tggu apa lagi..
(sambil merehatkan diri di ruang tamu)
Azrul : Lin..Hakim dan Haikal mana?
Linda : Depa p umah tok depa la..p maen PS2 ngan tokwan depa la..
Azrul : ohh..tak pala..jangan tokwan depa yang maen PS2 sudah..hehehe..abang nak p mandi nie..
Linda : p la..tuala dah ada kat atas kerusi tu..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(Sabtu, 6 petang. Di ruang tamu)
Linda : abang..malam ni abang pakai jersey hijau kuning tu ka?
Azrul : ha la...tak kan nak pakai jersey coklat gelap kott
Linda : haa? coklat gelap mana plak?
Azrul : hehehe..tak pakai baju la maknanya...
Linda: ohh...hahahaha..ingat jersey baru beli ka..nak jugaklah pakai jersey kedah tu..
Azrul : wajibla..kata semangat kenari...malam ni abang target 1-0..
Linda : eleh..tah-tah kalah...
Azrul : oit..jangan maen-maen... kenari terbang tinggi taw..
Linda : yalah..ikut abangla...lin sokong ja..malam nie..anak-anak kita tinggal kat tokwan depa ya abang..bawak nanti depa cemuih plak..
Azrul : ok sayang..abang nak siap2 p mandi n solat maghrib nie..nanti kita p awai ckit..

(Linda tersenyum melihat gelagat suaminya yang memang kaki bola tu..tak kisahla bola tempatan ka..luar negara ka..janji bola..Linda pun minat juga..tapi tidaklah excited macam suaminya..Tapi dia sangat memahami minat suaminya itu)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 (balik dr menonton perlawanan bola- di bilik tidur)

Linda : ala..abang nie..sudah2la..muka macam cicak tak berak seminggu tu pasai apa? Kalau 
           ya pun. Kedah kalah tadi..tak kan la jadi lagu nie sekali..
Azrul : ha laa..abang geram betoi sepakan penalti pemain johor tadi patutnya tak masuk gol 
           pon..macam mana leh terbabas masuk gak..
Linda: dah2 la tu..dah rezeki depan kan..(sambil menggegam tangan suaminya)
Azrul : yalah sayang..naseb wife abang nie sanggup temankan abang tengok bola 
           tadi..Terima kasih ya sayang.. Walaupun kalah..yg penting sayang ada di sisi  
           abang..Abang terharu sayang...ermm..eh harini berapa haribulan ya?
Linda : Alah..tak kisahla..untuk abang jugak..ermm 15 Oktober..awat?
Azrul : laaa....terlupa lah..harini anniversary kita kan..(sambil memandang isterinya)
Linda : a'ah laa...adui..hampir terlupa plak...hehehe..
Azrul : Tak pa..esok hari ahad kita bawak anak-anak p Bukit Merah..ok sayang..
Linda: yaa..good idea..(sambil tersenyum ke arah suaminya)..
Azrul : dahla..jom tidoq...dh kul 12lebih dah nie..esok nak p jalan plak..gudnite sayang..
Linda : jom...selamat malam abang...

(sebelum tidur..Azrul membuka laci di tepi katil, lalu mengambil diari yang dah menjadi kebiasaannya menulis diari sebelum tidur)

dalam diari Azrul,.,.Azrul mencatat sesuatu...
"Today is my 7th relationship anniversary. Let me tell you that I have a great wife. How many of you guys out there can say your wife hates shopping n loves football? I can! I wouldn't say my wife is perfect because she's neither am I"

hargailah isteri anda..pahamilah suami anda..semoga berbahagia para suami dan isteri..=)




sekian,
-hanya utk suka-suka-

3 comments:

~S.H.A.I~ said...

sweeetttt...tp sy x suke bola..haha~

kedahgurlz said...

heheh buleh suka benda laen la..ikut minat ur hubby nnti..huk3..^_^

seid alispahic said...

★★★★★★★★
SWEET! I just got a free Minecraft card code at http://minecraftget.com/
★★★★★★★★